Grinna fyr, oppsatt i 1904, er et fyr med en lang og viktig historie for Namdalskysten. Fyret er bygget som støpejernstårn, plassert på en solid fem meter høy steinsokkel, og naustet ved landingskaret er i betong. Et tilbygg i to etasjer, også i betong, ble oppført i 1964, da strømaggregater ble installert. Innvendig består fyret av fire etasjer i tårndelen, samt lykterom på toppen, hver etasje inneholder et sove- eller oppholdsrom. Landingsforholdene ved Grinna er dårlige, og det finnes flere historier om nesten-ulykker og vanskelige landinger, ikke sjelden ble vaktskifte utsatt i påvente av værforandring, og selv i maksvær sommerstid, kan det være vanskelig å ta seg inn i lagunen ved landingskaret hvis det er mye sjødrag. Historiene er mange om forlis, grunnstøtinger
og fartøyer i vansker på Folla. En underlig tildragelse var det da nordgående
hurtigrute, Skjærstad, i 1946 gikk seg opp på skjærene ved Grinna i tykk
tåke. Dette resulterte i et høyst uventet besøk for betjeningen på
fyret, da kapteinen besluttet å landsette ca. 100 av passasjerene, for det
meste kvinner og barn, på fyret. Hurtigruteskipet kom seg av ved egen hjelp
og gikk for egen maskin inn til Rørvik, der den på grunn av store
lekkasjer i skroget ble satt opp i fjæra. Etter å ha vært bemannet i 83 år, ble Grinna fyrstasjon automatisert og avfolket 12. mai 1987. Folla Kystlag har inngått avtale med Kystverket om vedlikehold og bruk av fyret, og har satt i stand boligdelen for utleie. Et opphold på Grinna fyr, gjerne med overnatting, kan anbefales for den som ønsker en avstressende ferie. Kontakt Folla kystlag på: Follakystlag.no Se også Kystdirektøren på Grinna Mer om Grinna og andre fyr på Sor-Gjaeslingan.no. |